Statut Stowarzyszenia Absolwentów Grandes Ecoles “SAGE” uchwalony dnia 4 grudnia 1993r.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
Stowarzyszenie nosi nazwę “Stowarzyszenie Absolwentów Grandes Écoles”, w skrócie SAGE i zwane jest dalej Stowarzyszeniem.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu i wydanych w oparciu o nie regulaminów i uchwał.
Stowarzyszenie zrzesza osoby, bez względu na narodowość i miejsce zamieszkania, które ukończyły jedną z form kształcenia oferowanych przez francuskie Grandes Écoles i posiadają dyplom jednej z tych uczelni.
Szczegółowe zasady przynależności i nabywania członkostwa określają dalsze postanowienia Statutu.
- Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
- Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest miasto Wrocław.
- Stowarzyszenie ma prawo powoływania i prowadzenia filii oraz agend w kraju i za granicą, według zasad określonych przez władze Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie może współpracować oraz być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji i stowarzyszeń o podobnym profilu działania.
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci, własnych odznak i znaku graficznego, ustanowionych stosowną uchwałą władz Stowarzyszenia. Wyżej wymienione symbole są zastrzeżone prawnie.
Stowarzyszenie może posiadać własny organ prasowy.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych stosownymi przepisami i uchwałami władz Stowarzyszenia.
Rozdział II. Cele i formy działania Stowarzyszenia
Podstawowymi celami Stowarzyszenia są:
- Reprezentacja, promocja i ochrona interesów członków Stowarzyszenia w środowisku zawodowym i społecznym w kraju i za granicą.
- Uczestnictwo w rozwijaniu współpracy ekonomicznej, technicznej i naukowej pomiędzy środowiskami finansowymi i przemysłowymi, w szczególności francuskimi i polskimi, oraz popieranie wszelkich inicjatyw w tym kierunku.
- Inicjowanie i wspieranie działań, mających na celu pogłębianie i rozwijanie wiedzy zdobytej przez członków Stowarzyszenia.
- Współdziałanie z Grandes É coles oraz placówkami kształcenia, organizowanymi w Polsce przez te uczelnie.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- Oddziaływanie na władze i organizacje społeczno-gospodarcze w celu wykorzystania wiedzy i kwalifikacji członków Stowarzyszenia.
- Wspieranie i promocję członków Stowarzyszenia w ich zamierzeniach zawodowych.
- Inspirowanie współpracy podmiotów gospodarczych francuskich i polskich oraz zachęcanie przemysłowców zagranicznych do inwestowania w Polsce.
- Wymianę myśli i popularyzację wiedzy naukowej o sposobach nowoczesnego zarządzania i zasadach prowadzenia działalności gospodarczej, a także praktycznych doświadczeń członków Stowarzyszenia w tym zakresie.
- Organizowanie zebrań, szkoleń, kursów, odczytów i wykładów związanych z celami statutowymi Stowarzyszenia.
- Współpracę ze stowarzyszeniami, organizacjami gospodarczymi, zakładami naukowo-badawczymi, uczelniami i szkołami biznesu w kraju i za granicą.
- Doradztwo organizacyjne, techniczne, prawne i ekonomiczne oraz wykonywanie ekspertyz, przygotowywanie opinii, badań marketingowych, a także działalność promocyjną na rzecz prowadzących działalność gospodarczą osób fizycznych i prawnych w kraju i za granicą.
- Tworzenie fundacji i stypendiów, związanych z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia.
- Organizowanie banków informacji.
- Prowadzenie działalności wydawniczej i poligraficznej.
- Podejmowanie innych form działania zgodnych ze Statutem Stowarzyszenia.
Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia - ich prawa i obowiązki
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Zwyczajnych
- Honorowych
- Wspierających
- Członkiem zwyczajnym może być wyłącznie osoba fizyczna.
- Warunkiem przyjęcia na członka zwyczajnego jest posiadanie jednego z dyplomów Grande École, tzn.:
- dyplomu ukończenia studiów dziennych (BAC+5),
- dyplomu ukończenia studiów podyplomowych dowolnego typu: DEA, DESP, DESS, Mastère lub innych,
- dyplomu doktorskiego,
- dyplomu francuskojęzycznych studiów podyplomowych organizowanych przez Grandes Écoles poza granicami Francji, oraz złożenie deklaracji członkowskiej i uiszczenie opłaty wpisowej.
W poczet członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez kandydata. Wniosek musi być przyjęty jednomyślnie. Kandydat staje się członkiem 3 miesiące po pozytywnym rozpatrzeniu jego wniosku.
W przypadku decyzji odmownej kandydatowi służy prawo odwołania się do Zjazdu Członków Stowarzyszenia. Uchwała Zjazdu jest ostateczna.
Członkom zwyczajnym Stowarzyszenia przysługuje:
- Czynne i bierne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia.
- Udział we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia.
- Prawo inicjowania działań, służących realizacji celów Stowarzyszenia.
- Prawo uczestniczenia w posiedzeniach władz Stowarzyszenia, z wyjątkiem posiedzeń dotyczących spraw osobowych innych członków.
- Prawo wglądu do dokumentów i ustaleń pokontrolnych Stowarzyszenia.
- Prawo noszenia odznaki Stowarzyszenia.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia są zobowiązani:
- Przestrzegać postanowień Statutu i wydanych na jego podstawie regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Aktywnie współdziałać z władzami Stowarzyszenia w realizacji celów statutowych.
- Regularnie opłacać składki członkowskie oraz inne świadczenia w wysokości i w terminach ustalonych przez władze Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, która szczególnie zasłużyła się w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadaje Zjazd Członków Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
- Członek honorowy ma wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i jest zwolniony od świadczeń członkowskich.
- Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, aprobująca cele Stowarzyszenia, która zadeklaruje określone świadczenia finansowe lub rzeczowe albo inną formę wsparcia na rzecz Stowarzyszenia.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów na podstawie deklaracji pisemnej, określającej rodzaj wsparcia i sposób jego udzielenia. Wykluczenie członka wspierającego następuje w trybie uchwały Zarządu Stowarzyszenia w wyniku niewykonania deklaracji wsparcia.
- Członek wspierający ma wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
Członkowie Stowarzyszenia pełnią powierzone im funkcje i zadania nieodpłatnie; otrzymują jednakże zwrot poniesionych kosztów i diety w razie wykonywania zadań poza miejscem zamieszkania.
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje w przypadku:
- Skreślenia z listy członków wskutek dobrowolnego wystąpienia członka przez zgłoszenie Zarządowi Stowarzyszenia pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia.
- Utraty praw publicznych.
- śmierci członka.
- Wykluczenia ze Stowarzyszenia z powodu:
- nieopłacenia składki członkowskiej do końca roku za określony rok kalendarzowy, z wyjątkiem przypadku, gdy Zarząd Stowarzyszenia uzna zwłokę za usprawiedliwioną,
- nieprzestrzegania postanowień Statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia.
Wykluczenie następuje na wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej decyzją Zjazdu Członków bezwzględną większością głosów. Decyzja jest ostateczna.
Decyzję o ustaniu członkostwa, z wyjątkiem wykluczenia, podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Odwołanie od tej decyzji Zarządu rozpatruje Zjazd Członków Stowarzyszenia, którego decyzja jest ostateczna.
Ponowne rozpatrzenie wniosku o przyjęcie na członka może nastąpić po upływie 3 lat od dnia ustania członkostwa, a ponowne przyjęcie do Stowarzyszenia następuje 12 miesięcy od dnia rozpatrzenia wniosku.
Rozdział IV Władze Stowarzyszenia
- Naczelnymi władzami Stowarzyszenia są:
- Zjazd Członków Stowarzyszenia,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
- Władze naczelne Stowarzyszenia kierują działalnością Stowarzyszenia i sprawują kontrolę działalności agend Stowarzyszenia.
- Zarząd Stowarzyszenia i Komisja Rewizyjna wybierane są w głosowaniu tajnym.
- Kadencja wszystkich władz trwa 3 lata.
- Zjazd Członków Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Zjazd Członków Stowarzyszenia może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
- Zwyczajny Zjazd Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia jeden raz w roku.
- Nadzwyczajny Zjazd Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia z własnej inicjatywy lub na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej albo przynajmniej 20% członków zwyczajnych. Jeżeli Nadzwyczajny Zjazd Członków Stowarzyszenia zwoływany jest na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 20% ogółu członków zwyczajnych Stowarzyszenia, musi się on odbyć w ciągu 30 dni od dnia złożenia Zarządowi wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Zjazdu.
- O terminie i miejscu Zjazdu Członków Stowarzyszenia, zarówno Zwyczajnego jak i Nadzwyczajnego, Zarząd Stowarzyszenia powinien powiadomić członków Stowarzyszenia co najmniej 14 dni przed planowanym terminem Zjazdu.
- W Zjeśdzie Członków Stowarzyszenia biorą udział członkowie zwyczajni, a także - bez czynnego i biernego prawa wyborczego - pozostali członkowie.
- Zjazd jest prawomocny w pierwszym terminie, jeśli w Zjeśdzie uczestniczy co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania. W przypadku nie zebrania się wymaganego quorum w pierwszym terminie, drugi termin Zjazdu ustala się 60 minut póśniej od pierwszego terminu. Zjazd w drugim terminie jest prawomocny bez względu na liczbę obecnych.
Uchwały Zjazdu Członków Stowarzyszenia, z wyjątkiem zmian Statutu, zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
Do kompetencji Zjazdu Członków Stowarzyszenia należy decydowanie o wszystkich sprawach Stowarzyszenia, a w szczególności:
- ustalanie programu działania Stowarzyszenia;
- uchwalanie Statutu Stowarzyszenia i jego zmian;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań i wniosków Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej;
- wybór Prezesa i pozostałych członków Zarządu oraz Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i pozostałych członków Komisji Rewizyjnej, a także podejmowanie uchwał o udzieleniu absolutorium dla władz Stowarzyszenia za dany rok;
- uzupełnianie składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej, na podobnych zasadach jak ich wybór, w przypadku ustania członkostwa lub zgłoszenia przez członka pisemnej rezygnacji z powierzonej mu funkcji;
- ustalanie wysokości wpisowego, składek członkowskich i innych stałych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- nadawanie godności członka honorowego;
- podejmowanie decyzji o przynależności do innych stowarzyszeń i organizacji;
- przekazanie części swoich uprawnień Zarządowi Stowarzyszenia;
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia.
- Zarząd Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Zjazdami Członków Stowarzyszenia i kieruje całokształtem jego działalności.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 do 5 członków Zarządu, w tym Prezesa, Skarbnika i Sekretarza.
- W przypadku, gdy Zjazd Członków Stowarzyszenia pozostawi do kompetencji nowo wybranego Zarządu Stowarzyszenia podział funkcji w Zarządzie, Zarząd Stowarzyszenia uchwali go na swoim pierwszym posiedzeniu.
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwołuje Prezes w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Zarządu Stowarzyszenia, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia są protokołowane.
- Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
- przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu;
- ustalanie planów działalności i zasad gospodarki finansowej Stowarzyszenia;
- nadzorowanie działalności gospodarczej Stowarzyszenia i określenie zasad i form jej prowadzenia w ramach obowiązujących przepisów;
- uchwalanie budżetów i zatwierdzanie preliminarzy wydatków, związanych z działalnością Stowarzyszenia;
- prowadzenie gospodarki majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie nabywania i zbywania środków trwałych i nieruchomości;
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia;
- powoływanie i likwidacja filii Stowarzyszenia oraz ustalanie ich siedziby, prowadzenie nadzoru nad ich działalnością;
- przyznawanie dyplomów, nagród rzeczowych, stypendiów, odznak i innych godności materialnych członkom i osobom trzecim, z wyjątkiem godności członka honorowego;
- określenie wzorów deklaracji i legitymacji członkowskich oraz pieczęci;
- występowanie z wnioskiem do Zjazdu Członków Stowarzyszenia o nadanie godności członka honorowego.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym szczególnie działalności gospodarczej Stowarzyszenia;
- bieżąca kontrola przestrzegania przez Zarząd Stowarzyszenia i filie zasad gospodarności oraz przepisów prawa w dziedzinie gospodarowania majątkiem Stowarzyszenia;
- kontrola bilansów okresowych Stowarzyszenia, a w szczególności bilansów rocznych, pod względem rzetelności ich sporządzania i zgodności z obowiązującymi przepisami;
- przedstawianie Zjazdowi Członków Stowarzyszenia wniosków o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi.
- Z przeprowadzonych kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół pokontrolny z wnioskami. Jeden egzemplarz protokołu Komisja Rewizyjna przekazuje niezwłocznie Zarządowi Stowarzyszenia.
- W razie stwierdzenia rażących naruszeń przez Zarząd Stowarzyszenia postanowień Statutu, zasad gospodarności w zarządzaniu majątkiem Stowarzyszenia, rażących błędów w prowadzeniu działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie lub naruszeń prawa, Komisja Rewizyjna może żądać na piśmie zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu Członków Stowarzyszenia.
- W sprawie wniosków pokontrolnych, przekazanych na piśmie przez Komisję Rewizyjną, Zarząd Stowarzyszenia musi zająć stanowisko w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosków. Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia musi być przekazane Komisji Rewizyjnej na piśmie.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje jej Przewodniczący w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
Rozdział V. Majątek i fundusze Stowarzyszenia
- Majątek i fundusze Stowarzyszenia powstają z wpisowego, składek członkowskich, wpływów z działalności statutowej, dotacji, zapisów i innych czynności prawnych, a także wszelkich innych wpływów uzyskiwanych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Źródłem majątku Stowarzyszenia może być również prowadzona przez Stowarzyszenie działalność gospodarcza.
- Gospodarka majątkiem i funduszami Stowarzyszenia prowadzona jest przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Stowarzyszenia wymagają dla swojej ważności podpisu dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu lub Skarbnika.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
- Zmiana Statutu wymaga uchwały Zjazdu Członków Stowarzyszenia, podjętej większością 2/3 głosów.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Zjazdu Członków Stowarzyszenia, podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków zwyczajnych.
- Uchwała w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia musi określać sposób likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.